.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
نگاهي به وضعيت راه اندازي 10 هزار دفتر ICT روستايي در کشور
نگاهي به وضعيت راه اندازي 10 هزار دفتر  ICT روستايي در کشور

اطلاعات از ابزار لازم و ضروري است که بايد به طور جدي به آن پرداخت؛ شواهد نشان مي دهد در طول سالهاي گذشته اقدامهايي در اين زمينه در کشور انجام شده است، اما کارشناسان بر اين عقيده اند که بايد با تدوين و اجراي برنامه ICT به ويژه در روستاها بتوان شکاف ديجيتالي را به يک فرصت ديجيتالي تبديل کرد، زيرا ترديدي نيست که درصد بالايي از جامعه ما در روستاها زندگي مي کنند. بنابراين تأکيد بر اين نکته ضروري است که به واسطه ايجاد دفاتر ICT در روستاها، جاري شدن دولت الکترونيکي ارزش افزوده بالايي را از نظر اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي براي کشور و مردم و روستاها به همراه خواهد داشت.
به گزارش ايسنا، در راستاي تحقق عدالت محوري و بهره برداري روستاها از نعمت ارتباطات و فناوري اطلاعات و با همکاري دولت مقرر شد 10 هزار دفتر ICT روستايي در برنامه چهارم توسعه در برنامه وزارتخانه قرار بگيرد که اين کار با هماهنگي پست، پست بانک و مخابرات کشور عملياتي مي شود.
20 ميليون تومان هزينه ايجاد دفتر ICT روستايي
وزارت ارتباطات بايد حدود 10 هزار دفتر را در اين رابطه آماده بهره برداري کند که هزينه ايجاد هر دفتر ICT روستايي 20 ميليون تومان و هزينه جاري ماهانه آن 700 هزار تومان است.
در سالهاي گذشته براي روستاها در اين عرصه حدود 50 ميليارد تومان اعتبار ديده شده و از مبلغ هر تلفن همراهي که ثبت نام مي شود، 50 هزار تومان اعتبار براي روستاها کنار گذاشته مي شود و با اين حساب، اعتبار روستايي تأمين مي شد. برات قنبري کارشناس فناوري اطلاعات معتقد است: نگرش ما به فناوري اطلاعات و ارتباطات به عنوان يک رويکرد توانمندسازي است و به عنوان توسعه دهنده ديگر بخشها تلقي مي شود. به عقيده وي، وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات موظف است، خدمات پايه اي ارتباطي را با يک نرخ حمايت شده به هموطنان خود برساند و شايد به همين علت است که معمولا بخش فناوري ارتباطات و اطلاعات زمينه ساز عدالت اجتماعي است و هدف ما اين است که امکان دسترسي به اطلاعات براي همه يکسان باشد.
ايجاد 8400 دفتر ICT روستايي
طبق آخرين آمار رسمي تاکنون 8400 دفتر ICT روستايي در کشور ايجاد شده است که از اين تعداد حدود دو هزار دفتر تا پايان سال 85 ، سه هزار دفتر در سال 86 ، سه هزار دفتر در سال 87 و حدود 200 دفتر در دو ماهه اول سال جاري راه اندازي شدند که اميد مي رود ظرف مدت کوتاهي اين عدد به 10 هزار دفتر برسد.
ناصر يوسف پور عضو هيأت مديره شرکت مخابرات ايران در اين باره اظهار داشت: ايجاد دفاتر ICT روستايي، در برنامه پنج ساله چهارم توسعه جزو تکاليف وزارت ICT ديده شده است.
ارائه خدمات اطلاعات و امکان بهره برداري از بانکهاي مهم اطلاعاتي از روستا و در دسترس قرار گرفتن اطلاعات براي عموم يکي ديگر از اهداف طرح محسوب مي شود؛ در سال گذشته حدود هشت ميليون قبض آب، برق، تلفن و غيره که توسط روستاها بايد پرداخت مي شد، به دليل وجود دفاتر ICT روستايي در همان جا انجام شد.
هزينه سرمايه اي و جاري هر دفتر فعلاً از طرف وزارت ICT و شرکت مخابرات ايران تأمين مي شود و مسؤولان اميدوارند با ارائه امکاناتي که اين دفاتر به مردم مي دهند، بتوان ساير دستگاهها را در اين دفاتر سهيم و خود دفاتر نيز خود کفا شوند.
130 ميليارد تومان سرمايه روستاييان در دفاتر ICT
بنا بر اعلام مسؤولان در حال حاضر حدود يک ميليون و 400 هزار حساب بانکي توسط روستاييان در دفاتر ICT روستايي وجود دارد که حدود 130 ميليارد تومان سرمايه روستاييان در آنها بوده و نقدينگي دفاتر ICT روستايي است که اين موضوع طبيعتاً به تسريع گردش پولي در کشور منجر مي شود و اين پيشرفت کشور را به دنبال دارد.
دفاتر ICT روستايي مي توانند داراي پتانسيل و توانايي بسيار بالايي باشند و سازمانها، نهادها و دستگاهها هم با ارائه خدمات خود از اين طريق به روستاييان در هزينه و وقت خود نيز صرفه جويي زيادي خواهند داد و از طرفي رضايت روستاييان نيز در دريافت خدمات به راحتي و با سرعت نيز وجود خواهد داشت، بنابراين اين موضوع به نفع دستگاهها و از طرفي به نفع روستاييان است که اطلاعات را به موقع داشته باشند.
به هر حال بايد ديد انجام طرح دفاتر ICT روستايي به عنوان زمينه ساز ايجاد جامعه اطلاعاتي روستايي بر اساس فرهنگ ملي، به منظور تبيين محيطي مناسب براي کار و زندگي در روستاها چگونه اجرايي مي شود که ديگر شاهد فاصله عميق محيط هاي شهري و روستايي از يک سو و فاصله ديجيتالي با جهان توسعه يافته از سوي ديگر نباشيم.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

خلیل مارامایی 29 مرداد 1388
سلام
اینجانب کارگزاز ای سی تی روستای هستم تشکر میکنم از شما عزیزان
در خبری که در مورد ای سی تی روستای نوشتید
ابو رضا 16 مهر 1388
السلام و عليكم:با تشكر از خبر خوب و مفيد شما براي بنده كه يك
رو ستايي هستم الحمدلله اين دفتر خيلي مثمر ثمر بوده است اما متاسفانه مسئول اين دفتر ما از كمبود و نبود حقوق ،بيمه،مزاياو....مي نالد اگر فكري هم به حال ان افراد زحمتكش مي شد واقعاً جاي تشكر داشت

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.155 seconds.